In dit huis aan het einde van de Molenweg woonden vanaf 1850 meer dan 130 jaar vier generaties van de molenaarsfamilie Sengers. Deze familie was eigenaar van de Afferdense molen, die in het zicht van de familie lag.

/beeld/specials/druten/026b.jpg

Krukhuis

Van oorsprong was het muldershuis een boerderij met middenlangsdeel. De boerderij is een
krukhuis: een dwarsgeplaatst, naar rechts uitgebouwd voorhuis. In de negentiende eeuw is het voorhuis
enkele meters verder uitgebouwd en voorzien van een aparte ingang. Het voorhuis heeft een schilddak.

Traveeën

De voorgevel heeft een grijze gestreken plint met links van de voordeur een kelder met opkamer.
De benedenverdieping heeft vier- en zesruit schuiframen. Aan de plaats van de jaartalmuurankers is te
zien dat de voorgevel oorspronkelijk maar twee traveeën had. Volgens de bouwnaden is deze gevel later
twee keer met een travee vergroot.

Schuurkerk

Het monument ligt op een plaats die onlosmakelijk verbonden is aan de dorpsgeschiedenis. Links
van het muldershuis stond van 1710 tot 1833 de schuurkerk met pastoriewoning onder één kap, van de
parochie Afferden-Deest. Van 1833 tot 1890 stond op dezelfde plek een Waterstaatskerk met pastorie.

Antoon van Welie

In het uit 1777 daterende huis rechts van het muldershuis woonde vanaf zijn tweede levensjaar de
kunstschilder Antoon van Welie (1866-1956). Hij werd in het begin van de twintigste eeuw een
wereldberoemd portretschilder. Hij schilderde portretten van drie pausen, koningin Wilhelmina, haar
echtgenoot prins Hendrik, maar ook Mussolini. Ook had hij exposities in de hoofdsteden van Europa.
De piekfijn geklede vroegere buurjongen van de molenaarsfamilie uit Afferden verscheen bovendien
op de voorpagina’s van een aantal geïllustreerde bladen. Hij werd hooggeëerd, maar na de Tweede
Wereldoorlog ook snel vergeten. Het huis werd overigens na een brand in 1952 herbouwd.

Het muldershuis is een particuliere woning en niet vrij toegankelijk.